لایف استایل لایف استایل .

لایف استایل

بهترین رژیم لاغری چه ویژگی هایی دارد؟

این روزها به دلیل فراگیر شدن چاقی روش های بسیاری برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام وجود دارد که می توان از آن ها کمک گرفت اما معمولاً در کنار همه روش های لاغری، پزشکان توصیه می کنند که افراد با پیروی از یک رژیم لاغری اصولی و متناسب روند کاهش وزن را طی کنند.

رژیم لاغری چیست؟

منظور از رژیم لاغری، برنامه ای است که توسط آن بتوان کالری های دریافتی بدن را کنترل کرد. کربوهیدرات، پروتئین و چربی از غذاهای اصلی هر فرد هستند که مصرف زیاد آن ها باعث تجمع چربی در بدن و افزایش وزن می شود، پیروی از یک رژیم اصولی سبب می شود که با تنظیم کالری های دریافتی بدن به تناسب اندام برسید.

بهترین رژیم لاغری چه ویژگی هایی دارد ؟

از مهم ترین ویژگی های رژیم صحیح لاغری می توان به موارد زیر اشاره کرد :

·        بین انرژی ورودی و انرژی مصرفی بدن تعادل برقرار کند.

·        بر اساس نیازها و شرایط بدنی فرد ارائه شود و تمام نیازهای اساسی بدن را تامین کند.

·        سرشار از مواد غذایی گوناگون باشد.

بنابراین رژیم غذایی اصولی باید برای هر شخص به طور اختصاصی و با توجه به شرایطی از جمله سن، جنسیت، قد و وزن طراحی شود تا نتیجه دلخواه حاصل شود.

انواع مختلف رژیم لاغری

رژیم های لاغری متعددی برای کاهش وزن وجود دارد که به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

رژیم نام آشنای وگان

وگان، نام یکی از رژیم های غذایی است که برای کاهش وزن مورد استفاده قرار می گیرد. این رژیم مصرف هر گونه فرآورده های حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ و لبنیات را حذف کرده و هدف آن سلامتی و کاهش وزن و همچنین کمک به حیات موجودات زنده است. در رژیم وگان، انواع میوه و سبزیجات، آجیل ها، حبوبات و غلات به فراوانی یافت می شوند.

این رژیم به رژیم گیاهخواری هم معروف است.

رژیم لاغری فستینگ

رژیم لاغری فستینگ با الگوبرداری از قوانین روزه داری طراحی شده است. در این رژیم فرد فقط در ساعات خاصی از روز مجاز به خوردن می باشد. رژیم فستینگ با توجه به زمان بندی ساعت های روزه انواع مختلفی دارد. پیروی از انواع مختلف این رژیم علاوه بر کاهش وزن، باعث کاهش قند و کلسترول و جلوگیری از سرطان می شود.

 رژیم کتوژونیک

یکی از انوع رژیم های پرطرفدار، رژیم کتوژونیک است. این رژیم با کاهش مصرف کربوهیدرات ها سبب افزایش چربی سوزی در بدن و کاهش وزن سریع می شود. از دیگر فواید رژیم غذایی کتوژونیک می توان به بهبود  عملکرد هورمون ها، کاهش احساس گرسنگی، بیشتر شدن بافت عضلانی و درخشان شدن پوست اشاره کرد.

رژیم جنرال موتورز

رژیم جنرال موتورز مناسب برای افرادی است که به دلایل خاص می خواهند در مدت زمان کوتاه وزن خود را کاهش دهند. این رژیم دوره هفت روزه دارد و قوانین آن به این صورت است که یک روز کامل میوه، یک روز سبزیجات، یک روز ترکیب میوه و سبزیجات، یک روز شیر و موز، دو روز گوشت و روز آخر برنج و سبزیجات مصرف می شود و در نهایت در مدت هفت روز فرد وزن زیادی را از دست خواهد داد.

این رژیم به دلیل کمبود مواد مغذی برای طولانی مدت اصلاً مناسب نیست.

منبع: bariatricsurgery.ir


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ اسفند ۱۴۰۲ساعت: ۰۸:۱۰:۱۵ توسط:نت ویر موضوع: ورزش و سلامتی نظرات (0)

رژیم پالئو چیست؟

این رژیم رژیمی است که بر اساس نحوه تغذیه انسان‌ های اولیه در دوره‌ی سنگی باستان الهام گرفته شده است. این رژیم غذایی فرض می ‌کند که طبقه‌ بندی اصلی انسان‌ ها در این دوره، شکارچیان جمع‌ کننده بودند و غذایشان از منابع طبیعی مانند گوشت، ماهی، میوه‌ ها، سبزیجات و میوه‌ های خشک، تخم مرغ و آجیل‌ ها تشکیل می‌ شود.

فواید رژیم پالئو چیست؟

برخی از مهم ترین فواید رژیم پالئو عبارتند از:

کاهش وزن

یکی از مهم ترین فواید این رژیم غذایی کاهش وزن و لاغری می باشد. طبق تحقیقاتی که درباره این رژیم انجام گرفت، به مدت 3 هفته از 14 فرد خواسته شد تا این رژیم را بگیرند. و در نتیجه افرادی که از این رژیم پیروی کرده بودند حدود 2 الی 3 کیلو گرم کاهش وزن داشتند.

همچنین طبق تحقیقات دیگر از 13 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 خواسته شد تا این رژیم را بگیرند و بعد از اتمام دوره افراد علاوه بر کاهش وزن دیابت شان کاهش پیدا کرده بود.

مدیریت دیابت

این رژیم تاثیرات زیادی در بهبود دیابت نوع دو می گذارد. همچنین طبق تحقیقات انجام گرفته به این نتیجه رسیده اند که این رژیم غذایی باعث کاهش توده چربی، قند خون و فشار خون می گردد. این عوامل همگی باعث کاهش بیماری های قلبی و عروقی می شوند.

کاهش فشار خون

یکی از عوامل مهم در کاهش بیماری های قلبی و عروقی پایین آمدن فشار خون می باشد که این رژیم باعث این امر می گردد.

معایب رژیم پالئو چیست؟

اگر این رژیم را به صورت دلخواه و بدون مشورت با یک کارشناس بگیرید ممکن است بسیاری از مشکلات  به سراغتان بیاید. در این رژیم بعضی از مواد غذایی مانند حبوبات، لبنیات و غلات حذف می شوند.

 حبوبات شامل مقادیر زیادی از فیبر، پروتئین، آهن، روی و مس می باشند. همچنین لبنیات شامل مقادیر زیادی از کلسیم می باشد که  با حذف آن ها بدن دچار کمبود کلسیم می شود.

بنابر مطالب ذکر شده با حذف غلات و لبنیات شما در معرض مشکلاتی مثل پوکی استخوان و کمبود کلسیم قرار می گیرید.

برای کسانی که رژیم گیاه خواری می گیرند لوبیا یکی از منابع اصلی پروتئین می باشد در نتیجه رژیم غارنشینی انتخاب مناسبی برای کسانی که وگان را دنبال می کنند نمی باشد.

در واقع خوردن آجیل و سبزیجات و مواد غذایی که دارای فیبر هستند در این رژیم افزایش پیدا می کند که این موضوع از محبوبیت این رژیم کم می کند. زیرا این سبک غذایی به علت اینکه بسیار ملین هستند باعث نفخ معده و ناراحتی معده می شود.

منیع: healthyrecipe.ir


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۰۰:۴۲ توسط:نت ویر موضوع: ورزش و سلامتی نظرات (0)

روش های جلوگیری از ریزه خواری بعد از عمل لاغری

ریزه خواری به مصرف بی رویه و پراکنده انواع مواد غذایی در طول روز گفته می شود که افراد را به جای خوردن وعده های غذایی اصلی، به مصرف بیشتر تنقلات و شیرینی، نوشیدنی های شیرین و … تحریک می کند. این شرایط موجب اختلال در کاهش وزن بعد از عمل های لاغری، استپ وزنی و بازگشت وزن می‌شود.

علائم ریزه خواری

برای تشخیص اختلال ریزه خواری، حداقل سه مورد از نشانه های زیر باید در فرد وجود داشته باشد:

·        غذا خوردن بسیار تند تر از حد معمول

·        خوردن غذا تا زمانی که فرد در شکمش احساس ناراحتی کند.

·        غذا خوردن زیاد بدون احساس نیاز و گرسنگی

·        تنها غذا خوردن به دلیل احساس شرم و خجالت

·        احساس گناه یا انزجار از خود

عوارض ریزه خواری بعد از عمل لاغری

ریزه خواری پس از عمل لاغری در دراز مدت منجر به اختلال در روند کاهش وزن و استپ وزنی می شود و در کل بر روی سلامت فرد تاثیر منفی دارد. این عادت می تواند باعث شکست عمل لاغری و بازگشت وزن در طولانی مدت شود. ریزه خواری بعد از عمل های لاغری ممکن است عوارض زیر را نیز در پی داشته باشد:

·        افسردگی

·        دیابت نوع دو

·        بروز مشکلات گوارشی

·        انواع بیماری های قلبی، عروقی و مغزی

روش های جلوگیری از ریزه خواری بعد از عمل لاغری

عادت ریزه خواری در همه افراد وجود ندارد و احتمال بروز آن در افرادی که قبل از عمل نیز به ریزه خواری عادت داشتند، بیشتر است. با رعایت توصیه های جراح لاغری، می توان به راحتی از ریزه خواری بعد از انجام عمل های لاغری جلوگیری کرد. برخی از این توصیه ها شامل موارد زیر می باشند:

·        با رعایت رژیم جراحی لاغری و مصرف مکمل های دارویی تا زمانی که پزشک لازم بداند می توان کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند پروتئین ها و املاح  را برطرف و در پی آن تمایل به ریزه خواری را کنترل کرد.

·        دوری از استرس با روش هایی مانند یوگا، مدیتیشن و پیاده روی می تواند افراد را از ریزه خواری دور کند.

·        داشتن خواب کافی و باکیفیت و هم چنین تنظیم ساعت خواب در کنترل اشتها و کاهش استرس نقش موثری دارد.

·        یکی از روش های موثر برای کنترل ریزه خواری جایگزین کردن میان وعده های سالم و مقوی به جای تنقلات پرکالری و ناسالم است.

·        با ترک عادت ریزه خواری قبل از عمل جراحی لاغری می توان تا حد زیادی از بروز آن بعد از عمل جلوگیری کرد.

·        مصرف مواد غذایی دارای فیبر در ایجاد احساس سیری و کنترل اشتها نقش بسیاری دارد.

·        مصرف آب فراوان می تواند موجب کاهش اشتها و افزایش احساس سیری در افراد شود.

منبع: bariatricsurgery.ir


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ دی ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۳۹:۳۳ توسط:نت ویر موضوع: ورزش و سلامتی نظرات (0)

ریزه خواری بعد از عمل لاغری

عمل های لاغری نوعی از موثرترین روش های کاهش وزن هستند که برای درمان چاقی مفرط در افراد دارای اضافه وزن مورد استفاده قرار می گیرند. برخی افراد بعد از این عمل ها ممکن است به ریزه خواری روی بیاورند و روند کاهش وزنشان مختل شود، اما علت آن چیست؟! تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا صفر تا صد ریزه خواری بعد از عمل لاغری را مورد بررسی قرار دهیم.

عمل لاغری چگونه موجب کاهش وزن می شود؟

ابتدا بیایید روند لاغری با عمل جراحی را بدانیم. عمل های لاغری با تغییراتی که در سیستم گوارشی و حجم معده ایجاد می کنند موجب کاهش اشتهای فرد و غذای مصرفی وی می شوند، در نتیجه با خود کاهش وزن را به همراه دارند. انواع رایج عمل های لاغری عبارتند از: عمل اسلیو معده، عمل بای پس معده، عمل باندینگ شکمی و عمل پلیسه معده.

دلایل ریزه خواری بعد از عمل لاغری

دلایلی که موجب ریزه خواری در افراد می شوند به شرح زیر می باشند:

کمبود مواد معدنی در بدن

از آن جایی که در طی عمل های لاغری، سیستم گوارشی را دستکاری می کنند غذای مصرفی کاهش پیدا کرده و مصرف برخی مواد محدود می شوند در نتیجه ممکن است کمبود مواد معدنی در بدن اتفاق بیفتد.

در هر صورت کمبود مواد معدنی در بدن، باعث می شود که فرد احساس ضعف و گرسنگی کند و دائماً هوس خوردن شیرینی و تنقلات را داشته باشد، در چنین شرایطی ناخودآگاه به سمت ریزه خواری می رود.

کاهش پروتئین دریافتی بدن

بعد از عمل لاغری احتمال کمبود مواد مغذی مانند پروتئین، انواع ویتامین و مواد مغذی در بدن وجود دارد. در این بین کمبود پروتئین بسیار قابل توجه است چرا که موجب افزایش اشتها و هوس نسبت به غذاهای شیرین و خوش طعم می شود.

استرس

یکی از رایج ترین علل ریزه خواری بعد از عمل لاغری داشتن احساس استرس و اضطراب است. عدم کنترل استرس موجب افزایش اشتها و تمایل به مصرف انواع خوراکی های پرکالری می شود.

نداشتن خواب کافی

خواب کافی و با کیفیت در ترشح هورمون اشتها تاثیر بسیاری دارد. از آن جایی که فرد بعد از عمل لاغری نمی تواند برخی از غذاها را در وعده اصلی بخورد، تغییر ساعت خواب و کم خوابی در طول شب، موجب می شود، تمایل او به خوردن شیرینی ها و مواد غذایی که در وعده اصلی ممنوع هستند، بیشتر شود.

منبع: bariatricsurgery.ir


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ دی ۱۴۰۲ساعت: ۰۵:۳۷:۵۸ توسط:نت ویر موضوع: ورزش و سلامتی نظرات (0)

رژیم لاغری کره ای چیست؟

اخیرا فرهنگ کره اعم از مد و فشن، فرهنگ آشپزی، فیلم ها و سریال ها، موسیقی در سر تا سر جهان تاثیرات زیادی از خود به جای گذاشته اند. این فرهنگ مردم را بسیار به خود جذب کرده است و باعث شده مردم در پی پیش گرفتن شیوه زندگی کره ای ها باشند. رژیم لاغری کی دایت که رژیم لاغری کره ای می باشد در بین مردم بسیار محبوبیت پیدا کرده یک رژیم گیاهی سالم است. این رژیم برگرفته از برنامه ی غذایی روزانه متداول در کره می باشد.

اصول رژیم لاغری کره ای

استفاده از مواد غذایی مثل سبزیجات، دور چین ها، غذاهای دریایی، غذا های تخمیری و مصرف نکردن گوشت، مواد سرخ شده، لبنیات، شیرینی ها، اسنک ها و مواد غذایی چرب علاوه بر اینکه باعث تناسب اندام می شود در زیبایی و سلامت پوست و مو تاثیر فراوانی می گذارد.

رژیم کی دایت یک رژیم کم کربوهیدرات می باشد. در غذاهای کره ای برنج، نودل و رامن از مهم ترین منابع کربوهیدرات می باشند. این برنامه غذایی فاقد سیب زمینی، کیک و انواع نان است.

در این رژیم خبری از مواد سرخ کردنی نیست و اگر موادی هم سرخ شود به میزان بسیار کم و با روغن کنجد سرخ می شود. گرفتن این رژیم غذایی در کنار ورزش هایی که سلبریتی های کره ی جنوبی انجام می دهند باعث می شود که شکمی تخت، بازوها و پاهای باریک و کمر باریک داشته باشند.

در رژیم لاغری کره ای مقدار زیادی آب و نوشیدنی گیاهی وجود دارد. این رژیم دارای فیبر زیادی نیز می باشد که برای کارکرد سیستم گوارشی بسیار مفید می باشد.

پروبیوتیک های مفیدی در غذاهای این رژیم مثل کیمچه وجود دارند که برای روده بسیار مهم هستند. این رژیم در کاهش قند خون و فشار بالا و میزان کلسترول بسیار تاثیرات مثبتی می گذارد.

اصول کلی رژیم لاغری کره ای

غذاهای که می توانیم آن ها را مصرف کنیم:

·        سبزیجات

·        تخم مرغ

·        گوشت ماهی و غذاهای دریایی

·        برنج

·        کوفته، رشته فرنگی بدون گندم

غذاهایی که نمی توانیم آن ها را مصرف کنیم:

·        لبنیات مثل شیر، ماست، بستنی

·        نان، ماکارونی، غلات تهیه شده از گندم

·        غذاهای سرخ شده روغنی و چرب

·        نوشابه، آب نبات، غذاهای پخته شده

منبع: healthyrecipe.ir

 

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۰۸:۲۲:۲۰ توسط:نت ویر موضوع: ورزش و سلامتی نظرات (0)

رژیم لوکرب یا کم کربوهیدرات

در رژیم لوکرب (Low Carb) یا کم کربوهیدرات فرد باید مصرف کربوهیدرات را کاهش دهد این محدودیت شامل حذف کربوهیدرات، سبزیجاتی که حاوی کربوهیدرات هستند، قندها و مواد غذایی فرآوری شده می باشد.

غذاهای مجاز در رژیم لوکرب

در این رژیم افراد می توانند از فرآورده های لبنی، گوشت، مرغ، ماهی، سبزیجات بدون نشاسته، دانه ها، آجیل ها، چربی های سالم استفاده کنند. همچنین باید از مصرف غذهایی که سرشار از کربوهیدرات هستند مثل ماکارونی، نان، برنج و غذاهای شیرین منع شوند.

بعضی از افراد به این رژیم نیز رژیم کتو می گویند اما در اصل این دو باهم تفاوت دارند.

مدل های مختلف رژیم لوکرب و کم کربوهیدرات

مدل های مختلفی از این رژیم وجود دارند که هر کدام از لحاظ مصرف کربوهیدرات در درجات مختلفی هستند

رژیم استاندارد کم کربوهیدرات

در این رژیم علاوه بر محدود کردن کربوهیدرات میزان چربی و پروتئین مصرفی باید متعادل و استاندارد باشد.

رژیم کتوژنیک

در این رژیم مصرف کربوهیدرات حذف شده و در عوض می توانید از مقادیر زیادی چربی استفاده کنید هدف این رژیم ایجاد کتو در بدن است.

رژیم اتکینز

این رژیم تاکید بر مواد غذایی گیاهی و استفاده از مواد کم کربوهیدرات دارد.

رژیم مدیترانه ای

این رژیم حذف کامل کربوهیدرات را توصیه نمی کند اما مواد غذایی مجاز در رژیم مدیترانه ای دارای کربوهیدرات متوسط و کمی هستند.

چه غذاهایی در رژیم لوکرب مجاز نیستند؟

·        شکر و غذاهای شیرین: نوشابه ها، دسرها، آب نبات، بستنی، شیرینی ها

·        غلات و نشاسته: گندم، برنج، ماکارونی، نان و سایرغلات

·        مصرف میوه های با قند بالا را محدود کنید اگرچه میوه اغذیه ای سالم است

·        سبزیجات ریشه ای: استفاده از سبزیجاتی که کربوهیدرات بالایی دارند مثل سیب زمینی و هویج را منع کنید

·        غذاهای فرآوری شده: مصرف غذاهای فرآوری شده که قند پنهان و چربی بالایی دارند را محدود کنید

·        سس ها و چاشنی های شیرین: مصرف سس های کچاپ با قند بالا، سس باربیکیو، که کربوهیدرات های غیر ضروری دارند را منع کنید

·        الکل: الکل ها شامل مقادیر زیادی کربوهیدرات غیر ضروری هستند بهتر است از مصرف آن ها خودداری کنید.

منبع: healthyrecipe.ir


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۲۶:۲۴ توسط:نت ویر موضوع: ورزش و سلامتی نظرات (0)

رژیم غذایی سوئدی چیست؟

یکی از رژیم های پر طرفدار و معروف دنیا رژیم سوئدی است. یکی از ویژگی های این رژیم کاهش وزن ساده در مدت زمان اندک می باشد.

پیشینه این رژیم هیچ ربطی به کشور سوئد ندارد و فقط توسط چند کارشناس تغذیه که سوئدی بودند این رژیم شکل گرفته است.

مشخصه های این رژیم

طرفداران این رژیم معتقدند این رژیم به دلیل میزان کربوهیدراتی که در خود دارد و میزان بالای پروتئین و چربی خوبی که دارد در کاهش وزن سریع موثر است. این رژیم به سوخت و ساز بدن کمک کرده و پروسه هضم و کاهش اشتها را بهبود بخشیده و باعث لاغری می شود.

یکی از مواردی که باعث شگفتی در این رژیم می شود این است که در این رژیم شما می توانید هر چیزی را بدون محدردیت بخورید و با همه اینها بعد از 2 هفته 7 کیلو وزن کم کنید. البته این نکته را باید ذکر کرد که اگر قصد کاهش وزن دارید باید حواستان به آنچه می خورید و آنچه نمی خورید باشد.

در رژیم سوئدی چه بخوریم؟

مواد غذایی که در این رژیم مصرف می کنیم علاوه بر اینکه میزان کالری مورد نیاز بدن ما را تامین می کنند سرشار از مواد مغذی هستند که برای بدن و سلامتی بسیار مفید هستند.

اقسام گوشت

گوشت گاو، بره، بوقلمون، ماهی و صدف در این رژیم جای دارند اما طریقه پخت آنها این گونه است که باید بخار پز و آب پز شوند.

سبزیجات

در این رژیم شما می توانید از کلم، گل کلم، کلم بروکلی، قارچ، بادمجان، زیتون، اسفناج، هویج، کدو سبز، چغندر، آواکادو استفاده کنید.

لبنیات

همچنین می توانید از ماست یونانی، کره، خامه ترش، پنیر خامه ای و پنیر پر چرب نیز استفاده کنید.

آجیل ها و دانه ها

در این رژیم می توانید از بادام، گردو، فندق، مغز آفتاب گردان و مغز کدو استفاده کنید.

میوه ها

اگر هوس شیرینیجات و یک چیز شیرین کردید بهتر است به سراغ میوه ها بروید زیرا میوه ها در خود قند دارند و هوستان را برطرف می کنند و برایتان مفید هستند و در این رژیم نیز جای دارند.

تخم مرغ

در این رژیم می توانید تخم مرغ را به صورت املت، عسلی، آب پز و سرخ کرده بخورید و اگر تخم مرغ های ارگانیک را انتخاب کنید بهتر است اما از تخم مرغ معمولی هم می توانید استفاده کنید.

شکلات

اگر هوس شکلات کردید می توانید شکلات تلخ 70 درصد یا بالاترش را بخورید.

منبع: healthyrecipe.ir

 

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۴۷:۵۹ توسط:نت ویر موضوع: ورزش و سلامتی نظرات (0)

آشنایی با رژیم دش برای کاهش فشار خون

رژیم دش یک برنامه غذایی برای افرادی است که می خواهند در برابر فشار خون بالا از خود محافظت کرده و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهند. محققان با بررسی افرادی که از رژیم گیاه خواری پیروی می کنند متوجه شدند که فشار خون بالا در آن ها بسیار کمتر است، از این رو رژیم غذایی دش نیز بر پایه مصرف میوه، سبزیجات، غلات و گوشت بدون چربی طراحی شده است.

مواد غذایی مجاز در برنامه غذایی دش

غذاهای مجاز در رژیم دش به شرح زیر می باشند:

غلات کامل

غلات کامل از اصلی ترین مواد غذایی رژیم دش می باشند که لازم است 6 الی 8 وعده در طول روز مصرف شوند تا ریسک فشار خون بالا به حداقل برسد. 

سبزیجات

در رژیم غذایی دش سبزیجات باید در 5 الی 6 وعده در روز مصرف شوند. می توانید انواع سبزیجات را در سوپ، سالاد و مخلفات کنار غذا میل کنید. برخی از سبزیجات مفید عبارتند از:

·        هویج

·        کلم بروکلی

·        کلم برگ

·        اسفناج

·        لوبیا سبز

·        سیب زمینی

انواع میوه

تمامی میوه‌ ها در این رژیم مجاز هستند. لازم است بدون نگرانی درباره قند طبیعی میوه ها حداقل روزانه ۴ الی ۵ واحد میوه به‌ عنوان میان‌ وعده، اسموتی و دسر میل کنید. 

لبنیات کم چرب

در رژیم غذایی دش مصرف مقدار بالای چربی اشباع شده ممنوع است بنابراین باید دور لبنیات پرچرب را خط قرمز بکشید اما لازم است روزانه 2 الی 3 وعده لبنیات کم چرب و کم سدیم میل کنید

پروتئین کم چرب

هر چند رژیم دش از سبک غذایی گیاه خواران الهام گرفته است، اما به طور کامل گیاهی نیست، بلکه فرد مجاز است حداکثر ۱۵۰ تا ۱۷۰ گرم گوشت بدون چربی یا تخم‌ مرغ در روز مصرف کند.

روغن های مفید برای قلب

چربی ها و روغن های سالم از ضروریات رژیم غذایی دش می باشند چرا که بر روی سلامتی قلب تاثیر فراوان دارند. بنابراین در طول روز 2 الی 3 وعده از روغن های سالم مانند روغن زیتون و روغن کانولا استفاده کنید.

انواع حبوبات و مغزها

مغزها و دانه‌ ها منبع غنی از چربی سالم هستند و حبوباتی مانند لوبیا و عدس هم حاوی پروتئین گیاهی و فیبر فراوان می باشند. 

فواید پیروی از برنامه غذایی دش

درست است که دش به یک رژیم مناسب برای کاهش فشار خون شهرت دارد اما، پیروی از آن موجب کاهش وزن استاندارد و اصولی، کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌ های قلبی و سکته شده و سلامت بدن را تضمین می‌ کند.

منبع: healthyrecipe.ir


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۵۰:۳۴ توسط:نت ویر موضوع: ورزش و سلامتی نظرات (0)

مزایا و معایب رژیم لاغری دانمارکی

امروه انواع مختلفی از رژیم های لاغری وجود دارند که هر کدام با اصول خاصی منجر به کاهش وزن می شوند. یکی از انواع این رژیم ها، رژیم دانمارکی نام دارد که به شما کمک می کند تا در مدت زمان 13 روز بخش زیادی از چربی های خود را بسوزانید. با ما همراه باشید تا درباره این رژیم لاغری بیشتر بدانید.

مزایای رژیم دانمارکی

پیروی از رژیم لاغری دانمارکی دارای مزایایی به شرح زیر می باشد:

افزایش سوخت و ساز بدن

مصرف مواد غذایی ای که در این دوره ۱۳ روزه مجاز هستند، سرعت سوخت‌ و ساز بدن را بالا می‌برند. تخم‌مرغ، گوشت گوساله و مرغ سرشار از پروتئین بوده و به انرژی بیشتری برای بلعیدن و هضم شدن نیاز دارند، از این رو سرعت متابولیسم بدن را بالا برده و سوخت و ساز را افزایش می دهند، به همین علت به غذاهای ترموژنیک معروف هستند.

کاهش سلولیت بافتی

هم‌ زمان با کاهش یافتن وزن بدن میزان سلولیت بافتی هم کمتر می‌شود. سلولیت در واقع چربی انباشته‌ شده در زیر پوست است که بیشتر در ناحیه شکم، ران، پهلوها و باسن دیده می‌شود. چربی زیر پوستی اگر بیشتر از مقدار طبیعی باشد حالتی نازیبا به پوست می بخشد. در رژیم لاغری دانمارکی با سوختن چربی ‌های اضافه، به مرور حجم سلول‌ های چربی کم شده و سلولیت نیز کاهش می یابد.

معایب رژیم دانمارکی

بر اساس نظر بسیاری از پزشکان پیروی از رژیم لاغری دانمارکی روش مناسبی برای کاهش وزن نیست چرا که علاوه بر عوارض بسیاری که دارد نتایج حاصل از آن نیز موقت و ناپایدار می باشد. برخی از عوارض این رژیم لاغری عبارتند از:

آسیب دیدن سیستم متابولیسم بدن

یکی از اصلی ترین معایب این رژیم لاغری کاهش یافتن سرعت سوخت و ساز بدن بعد از پایان دوره رژیم است. 

عدم تعادل در غذاهای موجود در رژیم دانمارکی

از آن جایی که برخی گروه های غذایی در رژیم لاغری دانمارکی به طور کامل حذف شده اند، احتمال بروز کمبود پروتئین و مواد معدنی در طول رژیم بسیار زیاد است و ممکن است عوارض متعددی را در پی داشته باشد.  (اگر کمبود پروتئین دارید می توانید رژیم پروتئین را امتحان کنید.)

تحلیل عضلات

اگرچه محدودیت شدید در مصرف کربوهیدرات می‌ تواند تا حدودی سیستم متابولیسم بدن را به سمت چربی‌ های ذخیره ‌شده در بدن سوق دهد اما اگر رژیم غذایی همچون رژیم دانمارکی بسیار کم‌ کالری باشد و به مقدار کافی از پروتئین برخوردار نباشد سیستم متابولیسم بدن از پروتئین‌ های عضلانی به ‌عنوان سوخت استفاده خواهد کرد و این موضوع موجب تحلیل یافتن عضلات بدن می شود.

منبع: healthyrecipe.ir


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۲۵:۵۲ توسط:نت ویر موضوع: ورزش و سلامتی نظرات (0)

مزایای رژیم سم زدایی

رژیم سم زدایی که با نام رژیم دیتاکس هم شناخته می شود یک دوره رژیم لاغری کوتاه مدت است که برای استراحت دادن به معده، روده و سم زدایی از خون و کبد مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً اساس این رژیم بر پایه مصرف فراوان آبمیوه و آب سبزیجات است.

رژیم سم زدا برای لاغری بسیار موثر بوده و می تواند موجب رفع استپ وزنی شده و روند لاغری را سرعت ببخشد.

مزایای پیروی از رژیم سم زدایی

رژیم سم زدایی از جنبه های زیر برای سلامتی مفید می باشد:

·        کاهش چربی اضافه

·        پرهیز از مصرف مواد خوراکی دارای فلزات سنگین و آلودگی

·        پرهیز از غذاهای فراوری شده

·        نوشیدن آب فراوان و چای سبز

·        کاهش استرس

·        ایجاد آرامش

·        خواب مناسب و آرام

·        مصرف غذاهای سالم و مقوی

عوارض حاصل از رژیم سم زدایی

عوارض حاصل از رعایت رژیم سم زدا عبارتند از:

کاهش شدید کالری

برخی از انواع رژیم های دیتاکس محدودیت شدید کالری را توصیه می کنند. کاهش شدید کالری و روزه داری بلند مدت موجب بروز احساس خستگی، تحریک پذیری و بوی بد دهان می شود.

افزایش سطح قند خون

وقتی از آب میوه ها استفاده می کنید، قند بیشتری وارد بدن خود می کنید. پالپ میوه موجب کاهش قند خون می شود و زمانی که آب میوه را می گیرید پالپ از بین می رود. در طول رژیم سم زدا ممکن است سطح قند خون بالا رود و این موضوع به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت بسیار خطرناک است.

از دست دادن عضلات

وقتی از رژیم سم زدایی پیروی می کنید که فقط شامل آب میوه و سبزیجات است، پروتئین مورد نیاز بدن برای ساخت عضله فراهم نمی شود. این موضوع باعث بد فرم شدن عضلات می شود. زیرا بدن برای عضله سازی به بدن احتیاج دارد.

کمبود انرژی و کاهش ویتامین

از دیگر عوارض روزه داری طولانی مدت می توان به کمبود انرژی به دلیل فقر ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن اشاره کرد.

منبع: healthyrecipe.ir


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ آبان ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۵۳:۳۵ توسط:نت ویر موضوع: ورزش و سلامتی نظرات (0)