لایف استایل لایف استایل .

لایف استایل

چه موادی برای پر کردن دندان بهتر است؟

پر کردن دندان یکی از درمان‌های دندانپزشکی ترمیمی است که برای ترمیم شکستگی‌های دندان، پوسیدگی دندان یا آسیب به سطوح مختلف دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد و درمانی است که قرن‌هاست به منظور جلوگیری از کشیدن دندان و برای حفظ ساختار دندان پوسیده انجام می‌شود.

انواع مواد برای پر‌کردن دندان

برای ترمیم دندان از مواد مختلفی استفاده می‌شود و انتخاب این مواد بستگی به نوع آسیب دندان و محل آن، میزان پوسیدگی، اینکه به چه ماده‌ای حساسیت دارید و همچنین هزینه مورد نظرتان دارد. انواع مواد پر کننده دندان عبارتند از:

کامپوزیت

کامپوزیت دندانی یک ماده خمیری از مخلوط سرامیک و پلاستیک است که برای پر کردن دندان و حفره‌های آن به کار می‌رود و معمولا به رنگ دندان‌های فرد می‌باشد این مواد به حد مناسبی در دندان قرار می‌گیرد و با نور آبی رنگی سفت می‌شود.

معمولا کامپوزیت راحت تر به دندان می‌چسبد و احتیاج به تراشیدن عمقی دندان نمی‌باشد و فقط قسمت‌های آسیب دیده دندان خارج و دندان پر می‌گردد. از این ماده برای پر کردن حفره‌های بزرگ استفاده نمی‌شود و بیشتر برای دندان‌های جلو که قابل مشاهده هستند کابرد دارد.

سرامیک

مواد سرامیکی نیز مانند کامپوزیت، همرنگ دندان است و برای ترمیم دندان‌های جلو به کار می‌رود. همچنین مقاومت بیشتری در برابر شکستن و تغییر رنگ دارد.

سرامیک قیمت بیشتری نسبت به کامپوزیت دارد. این ماده در لابراتوار دندانپزشکی به گونه‌ای تهیه می‌شود که به خوبی پوسیدگی را پوشش دهد. از آنجایی که این ماده ظاهری شبیه به دندان طبیعی را ایجاد می‌کند، پرکردگی قابل تشخیص نخواهد بود.

از معایب اصلی سرامیک این است که پر کردن با آن گران تر از پر کردن دندان با آمالگام یا کامپوزیت است و به دلیل ماهیت حجیم آن بخش بیشتری از دندان باید تراشیده شود.

آمالگام

آمالگام مخلوطی از چند فلز است. معمولا پنجاه درصد از وزن آمالگام دندانی را عنصر جیوه و باقی آن را ترکیبی از فلزات نقره، مس و قلع تشکیل می‌دهد. این فلزات با هم مخلوط شده و ترکیب پایداری را تشکیل می‌دهند که دارای استحکام مناسبی جهت پر کردن حفرات دندانی خواهد بود.

طلا

پرکردن با طلا محکم و مقاوم‌ است و می‌تواند تا ۱۵ سال دوام داشته باشد.بسیاری از مردم پر کردن با طلا را زیبا و و دل انگیز تراز پرکردن با نقره می‌دانند.

گلاس اینومرها

این روش پرکردن با شیشه و اکریلیک معمولا کمتر از ۵ سال دوام می‌آورد اما یک انتخاب مناسب هستند برای کودکانی که هنوز دندان‌هایشان درحال تغییر است 

منبع: www.zhaleimplant.ir


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۲۰:۱۱ توسط:نت ویر موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (1)