لایف استایل لایف استایل .

لایف استایل

آشنایی با رژیم دش برای کاهش فشار خون

رژیم دش یک برنامه غذایی برای افرادی است که می خواهند در برابر فشار خون بالا از خود محافظت کرده و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهند. محققان با بررسی افرادی که از رژیم گیاه خواری پیروی می کنند متوجه شدند که فشار خون بالا در آن ها بسیار کمتر است، از این رو رژیم غذایی دش نیز بر پایه مصرف میوه، سبزیجات، غلات و گوشت بدون چربی طراحی شده است.

مواد غذایی مجاز در برنامه غذایی دش

غذاهای مجاز در رژیم دش به شرح زیر می باشند:

غلات کامل

غلات کامل از اصلی ترین مواد غذایی رژیم دش می باشند که لازم است 6 الی 8 وعده در طول روز مصرف شوند تا ریسک فشار خون بالا به حداقل برسد. 

سبزیجات

در رژیم غذایی دش سبزیجات باید در 5 الی 6 وعده در روز مصرف شوند. می توانید انواع سبزیجات را در سوپ، سالاد و مخلفات کنار غذا میل کنید. برخی از سبزیجات مفید عبارتند از:

·        هویج

·        کلم بروکلی

·        کلم برگ

·        اسفناج

·        لوبیا سبز

·        سیب زمینی

انواع میوه

تمامی میوه‌ ها در این رژیم مجاز هستند. لازم است بدون نگرانی درباره قند طبیعی میوه ها حداقل روزانه ۴ الی ۵ واحد میوه به‌ عنوان میان‌ وعده، اسموتی و دسر میل کنید. 

لبنیات کم چرب

در رژیم غذایی دش مصرف مقدار بالای چربی اشباع شده ممنوع است بنابراین باید دور لبنیات پرچرب را خط قرمز بکشید اما لازم است روزانه 2 الی 3 وعده لبنیات کم چرب و کم سدیم میل کنید

پروتئین کم چرب

هر چند رژیم دش از سبک غذایی گیاه خواران الهام گرفته است، اما به طور کامل گیاهی نیست، بلکه فرد مجاز است حداکثر ۱۵۰ تا ۱۷۰ گرم گوشت بدون چربی یا تخم‌ مرغ در روز مصرف کند.

روغن های مفید برای قلب

چربی ها و روغن های سالم از ضروریات رژیم غذایی دش می باشند چرا که بر روی سلامتی قلب تاثیر فراوان دارند. بنابراین در طول روز 2 الی 3 وعده از روغن های سالم مانند روغن زیتون و روغن کانولا استفاده کنید.

انواع حبوبات و مغزها

مغزها و دانه‌ ها منبع غنی از چربی سالم هستند و حبوباتی مانند لوبیا و عدس هم حاوی پروتئین گیاهی و فیبر فراوان می باشند. 

فواید پیروی از برنامه غذایی دش

درست است که دش به یک رژیم مناسب برای کاهش فشار خون شهرت دارد اما، پیروی از آن موجب کاهش وزن استاندارد و اصولی، کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌ های قلبی و سکته شده و سلامت بدن را تضمین می‌ کند.

منبع: healthyrecipe.ir


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۵۰:۳۴ توسط:نت ویر موضوع: ورزش و سلامتی نظرات (0)