لایف استایل لایف استایل .

لایف استایل

بارداری بعد از جراحی لاغری

یکی از مسائلی که بسیاری از خانم هایی که قصد انجام عمل های لاغری را دارند به آن فکر می کنند بارداری بعد از جراحی لاغری می باشد و اینکه آیا بعد از این عمل می توان باردار شد یا خیر؟

در جواب این پرسش باید این را بگوییم که بارداری بعد از جراحی لاغری بی خطر است و هیچ مشکلی برایتان به وجود نخواهد آورد. اما بهتر است بعد از جراحی لاغری حدود یک سال به خودتان زمان بدهید تا عوارض آن به طور کامل از بین برود بعد از آن می توانید برای بارداریتان اقدام کنید. در بارداری به بالا رفتن وزنتان و نیازهای غذاییتان توجه کنید و آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

بعد از جراحی لاغری چه اقداماتی برای سلامتی مادر و جنین باید انجام شود؟

پس از عمل جراحی لاغری، برخی اقدامات مهم برای حفظ سلامت مادر و جنین عبارتند از:

 1. پیروی از دستورات پزشک: حتماً باید دستورات پزشک را رعایت کنید، از جمله مصرف داروها و مکمل ‌ها، محدودیت‌ های تمرینی، تغذیه مناسب و رعایت دستورات مراقبت پس از جراحی.

 2. استراحت و بهبود بعد از عمل: برای بهبود بهتر و ریکاوری بیشتر، استراحت کافی و رعایت دستورات پزشک بسیار مهم است.

 3. تغذیه سالم: متناسب با رژیم جراحی لاغری، تغذیه مناسب و سالم را رعایت کنید. مصرف مواد غذایی با ارزش غذایی بالا، مقدار کافی از ویتامین‌ ها و مواد معدنی، و مصرف آب به اندازه کافی برای حفظ سلامتی مهم است.

 4. پشتیبانی روحی و روانی: عمل جراحی می‌ تواند تأثیرات روانی داشته باشد. به خودتان اجازه دهید که بهبود یابید و در صورت نیاز از منابع پشتیبانی روانی مانند مشاوره روانشناسی استفاده کنید.

 5. برنامه‌ریزی برای باروری: اگر قصد بارداری دارید، با پزشک خود مشورت کنید و برنامه‌ریزی مناسبی برای باروری و بارداری بعد از جراحی لاغری انجام دهید.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ساعت: ۰۵:۰۵:۳۲ توسط:نت ویر موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

تفاوت رژیم کتوژنیک و اتکینز چیست؟

رژیم کتوژنیک و اتکینز دو نوع از رژیم های لاغری محبوب هستند که هر دو اساس یکسانی دارند و بر پایه مصرف کم کربوهیدرات و افزایش مصرف چربی و پروتئین طراحی شده اند. شاید فکر کنید این دو رژیم اساساً شبیه به هم هستند در حالی که این طور نیست و تفاوت های مهمی بینشان وجود دارد.

تفاوت رژیم کتوژنیک و اتکینز از نظر تاثیر بر سلامتی

رژیم کتوژنیک و اتکینز هر کدام تاثیرات متفاوتی بر روی بدن دارند که به شرح زیر می باشند:

رژیم کتوژنیک

از تاثیرات رژیم کتوژنیک بر روی سلامتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        کاهش علائم آلزایمر و کاهش سرعت روند پیشرفت آن

·        کاهش سطح تری گلیسیرید و فشار خون در بدن

·        تقویت قلب

·        کاهش قابل توجه علائم بیماری صرع در کودکان

·        کند کردن رشد تومورهای سرطانی و در نتیجه درمان این بیماری

·        درمان بیماری های عصبی و متابولیک

رژیم اتکینز

رژیم اتکینز تاثیرات زیر را بر روی سلامتی دارد:

·        پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون و سندروم متابولیک

·        بهبود سطح گلیسیرید بدن و تقویت سلامت قلب

·        کاهش و درمان بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک

·        بهبود علائم رفلاکس معده

موارد مهم برای موفقیت در رژیم اتکینز و کتوژنیک

بعد از آشنایی با تفاوت رژیم کتوژنیک و اتکینز می توانید با مشورت پزشک تغذیه رژیم لاغری خود را آغاز کنید. در هر صورت چه از رژیم اتکینز پیروی کنید، چه رژیم کتوژنیک در این بخش سه نکته را بیان می کنیم که با رعایت آن ها می توانید به موفقیت بیشتری از رژیمتان دست پیدا کنید:

رژیم اتکینز و کتو هر دو به ایجاد تغییرات قابل توجهی در برنامه غذایی نیاز دارند. بنابراین برای وعده های غذایی تان از قبل برنامه ریزی کنید.

در طول رژیم خود از نوشیدن آب فراوان غافل نشوید. زیرا این رژیم ها می توانند موجب کم آبی بدن به ویژه در مراحل اولیه شوند پس بدنتان را هیدراته نگه دارید.

در حالی که هر دو رژیم غذایی اجازه مصرف مواد پر چرب را می دهند، شما از مصرف مواد غذایی غنی و مقوی مانند سبزیجات، میوه و آجیل غافل نشوید.

منبع: healthyrecipe.ir


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۴۳:۵۱ توسط:نت ویر موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

چه زمانی نیاز به عصب کشی دندان داریم؟

عصب کشی دندان ممکن است بنا به دلایل زیر انجام داده شود:

پوسیدگی شدید دندان

اگر پوسیدگی درمان نشده دندان داشته باشید، به مرور زمان این پوسیدگی گسترش یافته و به بخش نرم دندان یا کانال ریشه دندان نفوذ می کند. پوسیدگی در پالپ دندان باعث عفونی و آلوده شدن ریشه ها می شود.

شکستگی یا ترک خوردگی دندان

شکستگی دندان می تواند در اثر آسیب دیدگی، ساییدن دندان (دندان قروچه) یا تحلیل مینای دندان ایجاد شوند و به پالپ نیز آسیب بزند یا باعث عفونت آن شود.

عفونت لثه

وقتی لثه اطراف دندان آلوده می شود، احتمال اینکه باکتری به ریشه دندان شما برسد، وجود دارد.

آسیب دیدگی قبلی دندان

پس از یک تصادف، آسیب یا صدمه قبلی ممکن است بافت نرم داخل دندان دچار آسیب شده و از بین برود. در این شرایط درمان کانال ریشه، دندان را به عملکرد مناسب خود باز می گرداند.

پر کردن حفره های بزرگ

دندان هایی که به علت پوسیدگی حفره بزرگ دارند بیشتر در معرض عفونت و آسیب قرار دارند. به همین دلیل حین پر کردن آن ها ممکن است عصب کشی دندان نیز صورت بگیرید تا از بروز عفونت جلوگیری شود.

از کجا متوجه شوم که دندان من نیاز به عصب کشی یا درمان ریشه دارد؟

چنانچه هر کدام از موارد زیر در خصوص دندان شما وجود دارد احتمالا باید برای انجام عصب کشی دندان یه یک دندانپزشک مراجعه کنید:

  • حفره و پوسیدگی عمیق دندان
  • دندان درد شدید که بعد از جویدن یا هنگامی که به دندان ها فشار وارد می شود افزایش میابد
  • حساسیت دندان به مواد گرم یا سرد
  • تورم و حساسیت لثه در نزدیکی دندان آلوده به همراه بوی بد دهان
  • تغییر رنگ دندان و لثه (لثه های تیره نزدیک دندان آلوده)
  • آبسه دندان (تورم کوچک و جوش مانند سفید رنگ نزدیک ریشه دندان)

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۱۶:۱۰ توسط:نت ویر موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

درمان سریع آبسه دندان و لثه

هدف از درمان آبسه دندان از بین بردن عفونت موجود و جلوگیری از بروز عوارض احتمالی در آینده است. به همین منظور مهمترین درمان های عفونت دندان ناشی از آبسه ها عبارتند از:

برش و تخلیه آبسه دندان

دندانپزشک شما یک برش کوچک در پوسته آبسه ایجاد می کند تا چرک را تخلیه کند. این برش با تیغ جراحی انجام می شود و تمام چرک داخل آبسه به طور کامل تخلیه خواهد شد. این معمول ترین روش درمان آبسه در دندانپزشکی است.

آنتی بیوتیک درمانی

در صورت تخلیه آبسه، برای از بین بردن کامل باکتری ها و عفونت باقی مانده، دندانپزشک ممکن است برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند.

درمان ریشه دندان (عصب کشی دندان)

درمان ریشه یا عصب کشی دندان رایج ترین درمان برای آبسه های پر اپیکال است. این آبسه ها به دلیل عفونت پالپ در ریشه دندان ایجاد می شوند بنابراین برای درمان آن ها باید عصب کشی یا درمان ریشه صورت بگیرد. طی عصب کشی دندان، پالپ آلوده برداشته شده و به جای آن مواد پر کننده دندانپزشکی قرار داده می شود.

کشیدن دندان

گاهی اوقات اگر درمان آبسه انجام نشود یا به تعویق بی افتد احتمال عفونت دندان و یا لق شدن آن بالا می رود. در چنین مواقعی دندان باید کشیده شود زیرا نمی توان دندان را نجات داد.

درمان خانگی آبسه دندان چیست؟

ما همیشه سعی می کنیم که با کمک روش های اصولی دندانپزشکی به از بین بردن و درمان کامل آبسه ها کمک کنیم. اما تا زمان مراجعه به دندانپزشک می توان روش های خانگی ایمن را نیز امتحان کرد.

شستشوی دهان با آب نمک ولرم

اگر به دنبال یک روش ساده، بی خطر و موثر برای کاهش موقت درد آبسه دندان هستید آب نمک را امتحان کنید. 

جوش شیرین

جوش شیرین به راحتی در هر خانه ای در دسترس است و یک گزینه ارزان برای درمان آبسه دندان است. جوش شیرین می تواند پلاک دندانی را از بین برده و به کاهش باکتری های بد داخل دهان نیز کمک کند.

کمپرس سرد

کمپرس سرد همیشه یکی از درمان های جانبی دندان درد و یا بیشتر مشکلات دهان و دندان است. این کمپرس به افزایش جریان خون، کاهش درد و فروکش کردن تورم کمک زیادی می کند.

چای شنبلیله

گیاه شنبلیله مانند بسیاری از گیاهان هم تیره خود دارای خواص ضد باکتریایی است و از قدیم برای بهبود زخم ها و یا کاهش اثر التهابات بدن مورد استفاده قرار میگرفته است.

اسانس میخک

اسانس میخک از قدیمی ترین روش های کاهش دندان درد بوده و هست. میخک به دلیل داشتن خواص آنتی باکتریال و ضد التهابی واقعا برای بسیاری از مشکلات دهان و دندان مفید است. 

اطلاعات بیشتر در مجله سلامتی بیمارستان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۱۳:۰۶ توسط:نت ویر موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

درمان دندان درد در بارداری چیست؟

اگر زمانی که باردار هستید (هر هر ماه از حاملگی خود) دندان دردی تجربه می کنید که به این سادگی ها تسکین پیدا نمی کند و ادامه دار است بهتر است که به یک مرکز دندانپزشکی بارداری مراجعه کنید.

طی یک جلسه ویزیت دندانپزشک علت دندان درد در بارداری شما را تشخیص می دهد. اگر با معیاینه فیزیکی و مشاهده، دندانپزشک متوجه نشد علت مشکل چیست احتمالا از اشعه ایکس در شرایط محافظت شده برای تصویر برداری از دندان های شما استفاده خواهد شد.

ممکن است علت دندان درد پوسیدگی دندان یا عفونت دندان باشد. اگر چنین باشد و اوضاع هنوز پیشچیده نشده باشد ممکن است دندانپزشک برای پر کردن دندان یا عصب کشی دندان ممکن است به شما پیشنهاد مراجعه در سه ماهه  دوم بارداری را دهد.

جرمگیری دندان: هم پیشگیری و  هم درمان

جرمگیری دندان یک روش بیخطر در طول دوران بارداری هم برای پیشگیری از دندان درد در بارداری است و هم درمان. شما با این روش می توانید پلاک ها و جرم دندان خود را بردارید بدون اینکه به شما یا جنین شما آسیب وارد شود.  تمیز کردن دندان ها با این روش می تواند التهاب لثه بارداری را نیز درمان کند.

لازم به ذکتر است که به دلیل خطر ابتلا به التهاب لثه در دوران بارداری ، دندانپزشک شما حتی ممکن است در دوران بارداری جرمگیری مکرر دندان را توصیه کند.

برداشتن پلاک همچنین می تواند ناراحتی ناشی از تومورهای بارداری (رشد غیر سرطانی روی لثه) را کاهش دهد. فقط بدانید که تومور ممکن است تا بعد از زایمان برطرف نشود، و این طبیعی است.

در صورت لزوم درمان های جدی تر انجام می شود

گاهی اوقات به سبب تغییرات هورمونی ضایعاتی روی لثه ایاد می شود که با نام تومور حاملگی شناخته می شود. این تومورها ممکن است با برخورد غذا به آن ها تحریک شده و درد ایجاد کنند. در این صورت ، دندانپزشک شما ممکن است به فکر برداشتن آن ها باشد، اما باید تا سه ماهه دوم یا سوم منتظر بمانید. این روش شامل بی حسی موضعی است تا ناحیه اطراف لثه شما بی حس شود.

اگر در دوران بارداری دچار بیماری پریودنتال (التهاب و عفونت شدید لثه) شوید و دندانپزشک نتواند دندان لق شده شما را نجات دهد، کشیدن در سه ماهه دوم می تواند دندان درد در بارداری و حساسیت را متوقف کند. شما سپس می‌توانید با دندانپزشک خود در مورد گزینه‌های جایگزینی دندان مانند ایمپلنت دندان یا بریج ثابت صحبت کنید. انجام  هر دو بعد از سه ماهه دوم ایمن است. البته هزینه دندان مصنوعی یا همان بریج از هزینه ایمپلنت کمتر است.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۷:۵۹:۳۴ توسط:نت ویر موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

علت حساسیت دندان کودکان چیست؟

حساسیت دندان وقتی رخ می دهد که عاج یا دنتین (که یک بافت متخلخل که در زیر مینای دندان است) در معرض دید قرار بگیرد. عاج دارای کانالهای میکروسکوپی به نام توبول است. این توبول ها مسیرهای حساس به درد و پر از مایع هستند.

علل حساسیت دندان کودکان

دلایل مختلفی برای حساس شدن دندان در کودکان وجود دارد که متخصصان دندانپزشکی کودکان ما در ادامه به توضیح آن ها پرداخته اند:

درآمدن یا جوانه زدن دندان های دائمی

وقتی کودک شما شروع به از دست دادن دندانهای شیری و جوانه زدن دندان های دائمی می کند، ممکن است کودک درجاتی از حساسیت دندان را تجربه کنند.

وارد شدن آسیب به دندان

زمانی که یک دندان خرد میشود یا ترک برمیدارد مینای آن دندان آسیب میبیند و عاج زیرین و حساس آن بیرون می افتد. این موضوع باعث حساس شدن دندان کوکان میشود. 

روشهای نادرست مسواک زدن

مسواک زدن بیش از حد یا وارد کردن فشار بیش از حد به دندان ها حین مسواک زدن اغلب منجر به تحلیل مینای دندان و فرسایش لثه می شود، که می تواند دندان های کودک شما را نسبت به گرما و سرما حساس تر کند و شما را تا مدت ها با حساسیت دندان کودکان درگیر کند.

پوسیدگی دندان و سوراخ شدن آن

پوسیدگی دندان و حفرات یا سوراخ های دندان می توانند باعث حساسیت دندان کودکان و ناراحتی دندان شوند که به درمان سریع نیاز دارد تا از پیشرفت این بیماری جلوگیری شود. ترمیم یا کشیدن دندان یکی معمول ترین روش های درمان پوسیدگی دندان است.

درمان حساسیت دندان کودکان

چه در حوزه دندانپزشکی بارداری و چه در حوزه دندانپزشکی کودکان ما چندین شیوه درمان حساسیت دندان داریم. در ادامه با برخی از این روش ها آشنا خواهید شد.

استفاده خمیردندان دندانهای ضدحساسیت

قبل از اینکه به کودک زیر 12 سال اجازه دهید از خمیردندان ضد حساسیت جهت مسواک زدن استفاده کند حتما از دندانپزشک کودکان خود مشورت بگیرید.

انجام درمان های ترمیمی

هرگونه آسیب به دندانهای کودک شما، از جمله ترک برداشتن، لب پر شدن یا ایجاد حفره ها ، ممکن است نیاز به درمان های ترمیمی دندانپزشکی از جمله پر کردن دندان یا تاج باشد. اگر کودک شما با مواد پر کننده نقره ای  حساسیت دارد میتوانید از روش هایی مانند کامپوزیت دندان برای ترمیم دندانش استفاده کنید. (برای بزرگسالان معمولا جهت درمان حساسیت دندان از روکش های دندانپزشکی مانند ونیر کامپوزیت، لمینت دندان و سایر ونیرها استفاده میشود)


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۴۰:۵۹ توسط:نت ویر موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

بیماری لثه چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری لثه نوعی عفونت و التهاب بافت‌های اطراف دندان بوده که در اثر عدم رعایت بهداشت و تجمع پلاک‌های میکروبی بر روی دندان‌ها و لثه‌ها ایجاد می‌شود. احتمال ابتلا به بیماری لثه در هر سنی وجود دارد، اما ابتلا به این بیماری در بین افراد بزرگسال بیشتر است. بیماری‌های زیادی وجود دارد که مربوط به لثه است و اگر این بیماری در مراحل اولیه آن تشخیص داده شود، آن را می‌توان با مراجعه به دندان پزشک درمان کرد. همچنین داشتن اطلاعات کافی از انواع بیماری‌های لثه و راه‌های درمان آنها می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات مربوط به دهان و دندان پیشگیری کند. در این مطلب به چند مورد از مهم‌ترین بیماری‌های لثه اشاره کرده‌ایم:

پریودنتال

به دلیل عفونت لثه و استخوان‌های اطراف دندان التهاباتی به وجود می‌آید که به این دسته از بیماری‌های لثه، پریودنتال گفته می‌شود. با خونریزی و متورم شدن لثه که از علائم اولیه این بیماری هستند با مراجعه به موقع به دندانپزشکی از گسترش بیماری و از بین رفتن دندان و لثه خود جلوگیری کنید.

سیاه شدن لثه

لثه بافتی محکم و با استحکام است که در اطراف دندان قرار داشته و نگهداری دندان‌ها در جای خود وظیفه این بافت است. رنگ لثه در افراد مختلف با توجه به نژاد و گوناگونی رنگدانه‌های پوست آنها متفاوت است. گاهی به دلایل مختلف از جمله سیگار کشیدن، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و همچنین مصرف برخی داروها باعث سیاه شدن لثه و یا تغییرات دیگری روی لثه می‌شود. گاهی در اثر بیماری‌های لثه رنگی این بافت از قرمز یا صورتی به رنگ سیاه و تیره تبدیل می‌شود. 

سفید شدن لثه

رنگ طبیعی لثه در صورتی که از سلامت کامل برخوردار باشید به رنگ صورتی و کاملا پایدار است. اما گاهی در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان این رنگ صورتی تغییر یافته و به رنگ سفید و یا متورم می‌شود. بنابراین با مشاهده هر گونه تغییر رنگ و یا التهاب و زخم در لثه خود سریعا به دندانپزشک مراجعه کرده و روند درمان را آغاز کنید.

عقب رفتگی لثه

در بعضی موارد لثه ممکن است به تدریج عقب رفته و از بین بروند و این باعث قرار گرفتن ریشه دندان در معرض نور شود. قرار گرفتن ریشه دندان در معرض نور یکی از عوامل ایجاد پوسیدگی و عفونت دندان است. پوسیدگی و عفونت هم از جمله عوامل از بین برنده دندان‌ها هستند. پس بهتر است هرچه سریع تر به درمان عفونت دندان بپردازیم. البته ناگفته نماند که عقب رفتگی لثه با افزایش سن رابطه مستقیم دارد.

اطلاعات بیشتر در مجله سلامتی بیمارستان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۳۷:۴۳ توسط:نت ویر موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

روش های کم هزینه برای ترمیم دندان

دندان شکسته با روش های مختلفی قابل اصلاح است که دندانپزشک تلاش می‌کند با بررسی‌های لازم بهترین راهکار را پیش روی شما بگذارد:

رفع شکستگی در قسمت جلویی دندان با کامپوزیت

شکستگی دندان‌های جلویی بسیار آزاردهنده است، بخاطر اینکه عیوب دندان های جلویی هنگام صحبت کردن کاملا مشخص است. اکثر دندانپزشکان از کامپوزیت برای رفع شکستگی استفاده می‌کنند. چرا که رنگ کامپوزیت به رنگ طبیعی دندان‌ها شباهت بسیاری دارد. در این روش ابتدا کامپوزیت به دندان متصل شده و سپس ظاهر دندان شکل داده می‌شود؛ سپس با تابانیدن نور ماورابنفش به کامپوزیت، کامپوزیت واکنش نشان داده و سفت می شود. هزینه کامپوزیت دندان نسبت به روش های ترمیمی دیگر ارزان تر است.

برطرف کردن شکستگی شدید دندان با روکش

رایج‌ترین روش برای رفع شکستگی دندان استفاده از روکش دندان است که علاوه‌ بر محافظت از ساختار دندان باعث زیبایی دندان‌ هم می‌شود. همچنین هنگام جویدن غذا و وارد شدن فشار به دندان، روکش دندان مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. با توجه به انواع روکش های موجود در بازار توصیه می شود هنگام استفاده از این روش روکش سرامیکی را انتخاب کنید تا ظاهر دندان ها طبیعی تر جلوه دهد.

کانتورینگ دندان برای رفع شکستگی‌های بسیار جزئی

از کانتورینگ دندان برای شکل دادن لبه‌ها و گرد کردن دندان استفاده می‌شود. در صورتی که شکستگی جزئی و کوچک باشد؛ این روش بسیار کمک کننده است.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان همان جایگزین دندان مصنوعی است که بعد از کشیدن دندان یا از دست رفتن دندان از این روش استفاده می شود. با ایمپلنت دندان علاوه بر رفع نازیبایی‌های دندان بیش ازحد پوسیده شاهد پیشرفت چشمگیر عملکرد دندان خواهید بود. اما چون هزینه ایمپلنت دندان کمی بالا است می توانید به جای ایمپلنت از پروتز یا همان دندان مصنوعی تکه ای استفاده کنید. قطعا هزینه دندان مصنوعی بسیار کمتر است.

پرکردن دندان

برای پر کردن دندان از مواد های مختلفی مانند کامپوزیت، آمالگام، طلا و نقره استفاده می‌شود. دلیل استفاده از مواد پرکننده یکدست شدن سطح دندان و رفع پوسیدگی‌هاست که به محض پرکردن‌ دندان شاهد برطرف شدن درد دندان خواهید بود. چراکه هنگام آسیب‌دیدگی مینای دندان، دندان نسبت به هر فشار یا حساسیتی که مثل جویدن غذا، سرما و… حساسیت نشان می دهد.

ترمیم دندان جلو

دندان جلو نسبت به دیگر دندان‌ها اهمیت بیشتری دارد. چرا که در زیبایی صورت و لبخند تاثیرگذار است و در صورت آسیب‌دیدگی باعث تضعیف اعتماد به نفس شخص می‌شود.

البته ترمیم دندانهای جلو علاوه پوسیدگی و شکستگی دلایلی دیگری نیز دارد. برخی افراد برای داشتن لبخندی جذاب و هالیوودی ، از روش های اصلاح طرح لبخند استفاده می کنند.

اطلاعات بیشتر در مجله دندانپزشکی ژاله ایمپلنت


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۱۰:۱۸ توسط:نت ویر موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

آبسه دندان چیست

آبسه دندان یک عارضه دردناک و  توده‌‌‌ای است که از تجمع چرک، عفونت و باکتری در داخل دندان و لثه به وجود می‌آید. با درمان به موقع به آسانی و بدون مشکلی برطرف می‌شود ولی اگر درمان با تأخیر انجام شود ممکن است خطرات جدی در پی داشته باشد و عفونت در نقاط دیگر بدن گسترش پیدا کند.

آبسه دندان چگونه تشکیل می‌شود؟

تجمع پلاک و میکروب‌ها در دهان و روی دندان به دلیل عدم توجه به بهداشت و مراقبت از دندان‌ها و کوتاهی در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و … عامل اصلی ایجاد آبسه است.

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌شود و آبسه دندان نوعی مکانیسم دفاعی بدن  است که در برابر هجوم باکتری‌ها، پوسیدگی دندان  و آسیب لثه به وجود می‌آید. در صورتی که پوسیدگی دندان درمان نشود و به عصب برسد. در آینده نیاز به عصب کشی دندان خواهد بود.

علائم آبسه دندان

علامت اصلی درد است. این دندان درد می تواند به صورت ضربانی باشد و در اکثر مواقع شدید می شود. این درد دندان معمولاً به صورت یکباره شروع شده و با گذشت چند ساعت یا چند روز تشدید می شود. گاهی اوقات درمان درد دندان دشوار است چون ممکن است درد به سمت گوش، استخوان فک و گردن کشیده شود. در این مواقع ممکن است حالت های زیر در فرد مبتلا مشاهده شود:

  • تب
  • تورم صورت
  • تورم و قرمزی در محل نزدیک آبسه
  • دردناک بودن ناحیه آسیب دیده در صورت لمس
  • درد در ناحیه آسیب دیده در هنگام جویدن
  • افزایش حساسیت به غذا و نوشیدنی‌های سرد و گرم
  • بوی بد دهان
  • احساس درد در گوش، گردن و فک
  • مشکل در تنفس و بلع

درمان آبسه دندان

این عفونت با 3 روش زیر درمان می‌شود:

  • درناژ یا تخلیه آبسه
  • درمان ریشه دندان
  • کشیدن دندان

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۳۶:۳۷ توسط:نت ویر موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

دندانپزشکی با لیزر و آشنایی با مزایای آن

دو نوع روش اصلی که برای دندانپزشکی با لیزر استفاده می‌شود، روش‌های بافت سخت و بافت نرم است. بافت سخت به دندان‌ها و بافت نرم به لثه اطلاق می‌شود.

استفاده از لیزر برای بافت سخت

  • تشخیص حفره: لیزرها با یافتن شواهدی از پوسیدگی دندان می‌توانند حفره‌ها را زود تشخیص دهند.
  • آماده سازی دندان و پر کننده‌های دندان: در دندانپزشکی با لیزر، نیازی به بیهوشی موضعی و استفاده از مواد قدیمی نیست. لیزر می‌تواند باکتری‌ها را در حفره از بین ببرد، و این کار می‌تواند در طولانی مدت به سلامت دندان کمک کند.
  • درمان حساسیت دندان. دندان‌هایی که به سرما و گرما حساسیت دارند را می‌توان با لیزرهای دندانی که توبول‌های ریشه دندان را می‌بندند، درمان کرد.

استفاده از لیزر برای بافت نرم

  • درمان لبخند لثه‌ای: از لیزرها برای تغییر شکل بافت لثه در مشکل لبخند لثه‌ای استفاده می‌شود که در آن، لثه‌ها بخش زیادی از دندان را می‌پوشانند. درمان لبخند لثه ای یکی از روش های اصلاح طرح لبخند محسوب می شود.
  • طویل کردن تاج: در این روش با کمک لیزر هم ساختار لثه و هم استخوان تغییر شکل می‌دهد.
  • درمان مشکلات مربوط به بند زبانی. کسانی که دارای بند زبانی ضخیم یا محکم هستند، می‌توانند از انجام درمان لیزری بهره مند شوند. این روش درمانی به کودکانی کمک می‌کند که محدودیت بند زبانی باعث بسته شدن زبان، بروز مشکل در شیر خوردن یا مشکلات گفتاری می‌شود.
  • از بین بردن چین‌های بافت نرم. لیزر می‌تواند چین و چروک‌های بافت نرم را بدون درد و بخیه برای استفاده از دندان مصنوعی از بین ببرد. با این روش هزینه دندان مصنوعی نیز کمتر می شود. استفاده از لیزر در مقایسه با درمان غیر لیزری، می‌تواند هزینه‌ی کمتری داشته باشد زیرا درمان لیزر معمولاً در جلسات کمتری انجام می‌شود.

مزایای استفاده از لیزر در دندانپزشکی

  • نیاز به بخیه در مورد استفاده از لیزرهای بافت نرم کاهش می‌یابد.
  • خونریزی در بافت‌های نرمِ درمان شده بسیار کم می‌شود، زیرا لیزر روند لخته شدن خون را تسریع می‌کند.
  • (اغلب) نیاز به بیهوشی نیست.
  • احتمال عفونت‌های باکتریایی کمتر است زیرا لیزر ناحیه را ضدعفونی می‌کند.
  • زخم‌ها می‌تواند سریع‌تر التیام یابند.
  • لیزرهای بافت نرم هنگام نفوذ به بافت، انتهای عصب و رگ‌های خونی را مهر و موم می‌کنند. به همین دلیل، بسیاری از افراد پس از لیزر درمانی، تقریباً هیچ دردی را تجربه نمی‌کنند.

اطلاعات بیشتر در www.zhaleimplant.ir


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۷:۲۹:۲۴ توسط:نت ویر موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)